Tv-prisen 2012: Her er alle vinderne
Sidste halvddel af prisuddelingsfesten forløb hurtigt, og alle 27 trofæer i 'Tv-prisen 2012' er nu uddelt
Som kulminationen på to dages Tv-festival blev 27 trofæer her til aften uddelt ved 'Tv-prisen 2012' i Tivoli Congress Center i København.
Også DR-serien 'Borgen' blev flot belønnet. Ikke alene løb den med prisen for 'Årets bedste tv-drama', men også for 'Årets bedste klip - tv-drama/comedy' samt både 'Årets kvindelige tv-skuespiller' (Sidse Babett Knudsen) og 'Årets mandlige tv-skuespiller' (Pilou Asbæk).
I alt modtog DR 16 priser, mens TV 2 kunne indkassere 11 priser. Til gengæld fik TV3 ikke en eneste.
Tv-Festival arrangereres af Producentforeningen med støtte fra DR, TV 2, TV3 samt en række fonde og sponsorer. TvPrisen er dog ikke økonomisk støttet af tv-stationerne. En jury på 63 branchefolk udvælger alle vinderne af tv-priserne, bortset fra 'Seerprisen'. Festivalen har været afholdt siden 2000. I år valgte SBS TV i protest at holde sig helt uden for festlighederne.
Tv-Festival arrangereres af Producentforeningen med støtte fra DR, TV 2, TV3 samt en række fonde og sponsorer. TvPrisen er dog ikke økonomisk støttet af tv-stationerne. En jury på 63 branchefolk udvælger alle vinderne af tv-priserne, bortset fra 'Seerprisen'. Festivalen har været afholdt siden 2000. I år valgte SBS TV i protest at holde sig helt uden for festlighederne.
Årets vindere af 'Tv-prisen 2012':
BEDSTE DOKUMENTAR
'Putins Kys', Monday Reporter og Made in Copenhagen, DR2
Denne film kvalificerer sig til at være den store ambitiøse fortælling om ungdom og politik i det moderne og dybt komplicerede Rusland. Den dykker ned i et morads af alliancer, trusler, vold og skjulte dagsordener og formår trods det, at holde publikum fast i den dramatiske og visuelt overlegne historie. Det er foruroligende, og man skal holde tungen lige i munden. Men Lise Birk og hendes hold af fotografer og klippere tager publikum i hånden og efterlader os med en sikker fornemmelse af, at intet i russisk politik er som det ser ud til at være.
BEDSTE FAKTASERIE
'De bortførte børn', Dokumentar Kompagniet, TV 2
Årets Faktaserie er gennemført godt håndværk af højeste kaliber på alle planer. En original, danskudviklet idé om et svært tilgængeligt emne, formidlet og fortalt med visuelt overskud, journalistisk tæft og med en virkelig velcastet frontfigur. Årets faktaserie er: De bortførte børn.
'Putins Kys', Monday Reporter og Made in Copenhagen, DR2
Denne film kvalificerer sig til at være den store ambitiøse fortælling om ungdom og politik i det moderne og dybt komplicerede Rusland. Den dykker ned i et morads af alliancer, trusler, vold og skjulte dagsordener og formår trods det, at holde publikum fast i den dramatiske og visuelt overlegne historie. Det er foruroligende, og man skal holde tungen lige i munden. Men Lise Birk og hendes hold af fotografer og klippere tager publikum i hånden og efterlader os med en sikker fornemmelse af, at intet i russisk politik er som det ser ud til at være.
BEDSTE FAKTASERIE
'De bortførte børn', Dokumentar Kompagniet, TV 2
Årets Faktaserie er gennemført godt håndværk af højeste kaliber på alle planer. En original, danskudviklet idé om et svært tilgængeligt emne, formidlet og fortalt med visuelt overskud, journalistisk tæft og med en virkelig velcastet frontfigur. Årets faktaserie er: De bortførte børn.
BEDSTE NYHEDSHISTORIE
'Sultkatastrofe i Somalia': Tantholdt finder skjult nødhjælpslager, TV 2 Nyhederne, TV 2
Årets bedste nyhedshistorie er både optaget og redigeret i en anden del af verden...og den handler i sandhed også om noget, der sker meget langt fra Danmark. Historien er lavet under stort pres og også uden, at de lokale myndigheder kendte journalistens og fotografens vinkel. Reporteren er selv fremtrædende i indslaget - meget fremtrædende endda. Men prisen gives for en skarpt og rent skåret solo-nyhed - den helt exceptionelle afsløring af hvordan mennesker dør af sult, selvom hjælpen faktisk er lige i nærheden.
BEDSTE NYHEDS-EVENT/LIVE-DÆKNING
'Med livet som indsats', DR Event, DR1
Årets bedste Nyheds-event/live-dækning er rørende - original og meget personlig og skal have prisen, fordi programmet entydigt vælger at fremhæve "hyldesten" til en særlig gruppe mennesker - og fordi den rammer seerne med et ærligt og rent budskab. Det er en helt ny skabelon for live-tv, som bliver udført med professionel ro og værdighed. Uden hverken at blive til tude-tv eller til smålig mopsethed.
BEDSTE AKTUALITETSPROGRAM
'Kulturen på NEWS', TV 2 News, TV 2 News
Årets vinder er en markant og overraskende vitalisering og prioritering af et stofområde. Programmet tør være tro mod sit udgangspunkt. Det er ikke et program med specielt mange seere, men det er en ny udsendelsesrække, som hver gang brillerer med stor veloplagthed, overraskende vinkler og en vært, der betegnes som både et stjerneskud og en fremragende formidler af stoffet. Årets vinder får også point - og prisen - fordi ingen hidtil rigtig havde troet på, man kunne lave daglige magasinprogrammer om kultur.
BEDSTE SPORTSPROGRAM
'Ankerdal på News', TV 2 Sporten, TV 2 News
'Sultkatastrofe i Somalia': Tantholdt finder skjult nødhjælpslager, TV 2 Nyhederne, TV 2
Årets bedste nyhedshistorie er både optaget og redigeret i en anden del af verden...og den handler i sandhed også om noget, der sker meget langt fra Danmark. Historien er lavet under stort pres og også uden, at de lokale myndigheder kendte journalistens og fotografens vinkel. Reporteren er selv fremtrædende i indslaget - meget fremtrædende endda. Men prisen gives for en skarpt og rent skåret solo-nyhed - den helt exceptionelle afsløring af hvordan mennesker dør af sult, selvom hjælpen faktisk er lige i nærheden.
BEDSTE NYHEDS-EVENT/LIVE-DÆKNING
'Med livet som indsats', DR Event, DR1
Årets bedste Nyheds-event/live-dækning er rørende - original og meget personlig og skal have prisen, fordi programmet entydigt vælger at fremhæve "hyldesten" til en særlig gruppe mennesker - og fordi den rammer seerne med et ærligt og rent budskab. Det er en helt ny skabelon for live-tv, som bliver udført med professionel ro og værdighed. Uden hverken at blive til tude-tv eller til smålig mopsethed.
BEDSTE AKTUALITETSPROGRAM
'Kulturen på NEWS', TV 2 News, TV 2 News
Årets vinder er en markant og overraskende vitalisering og prioritering af et stofområde. Programmet tør være tro mod sit udgangspunkt. Det er ikke et program med specielt mange seere, men det er en ny udsendelsesrække, som hver gang brillerer med stor veloplagthed, overraskende vinkler og en vært, der betegnes som både et stjerneskud og en fremragende formidler af stoffet. Årets vinder får også point - og prisen - fordi ingen hidtil rigtig havde troet på, man kunne lave daglige magasinprogrammer om kultur.
BEDSTE SPORTSPROGRAM
'Ankerdal på News', TV 2 Sporten, TV 2 News
Ankerdal på News er en perle blandt de mange sportsprogrammer. Her kommer udøvere og eksperter med evnen til at se tingene i et større perspektiv til orde. Der er en tro på, at sportsfolk har noget på hjertet, og at de evner at forholde sig til mere end deres egen snævre verden. Programmet bidrager med elitesportsudøverens syn på sagerne og gennem en engageret vært, der tager sine gæster alvorligt, får vi mere end de umiddelbare og letkøbte svar.
BEDSTE LIVSSTILSPROGRAM
'Nak & Æd', DR Natur, DR2
Indstil jagten - I har nedlagt TV-prisen og kan slippe for duesteg. Nak og Æd er originalt og er båret af ægte passion. Det gælder holdet både for og bag kameraet, de brænder for det og har hjertet med. Programmet oser af fortælleglæde formidlet via det karismatiske værtsmakkerpar. Programmet rammer flot tidens trend med mindre formaterede og mere autentiske programmer.
'Nak & Æd', DR Natur, DR2
Indstil jagten - I har nedlagt TV-prisen og kan slippe for duesteg. Nak og Æd er originalt og er båret af ægte passion. Det gælder holdet både for og bag kameraet, de brænder for det og har hjertet med. Programmet oser af fortælleglæde formidlet via det karismatiske værtsmakkerpar. Programmet rammer flot tidens trend med mindre formaterede og mere autentiske programmer.
BEDSTE BØRNEPROGRAM
'Store Nørd', DR, DR Ramasjang
STORE NØRD brillerer med fortsat at forny sig og fremstå som et stædigt originalt format. Energien mellem værts-brødrene Kåre og Emil er varm, drillende og fremdrivende. Deres passion for naturvidenskab, og deres entusiastiske tilgang til kreative forsøg er smittende, når de lystigt kaster sig ud i deres vovede og velfortalte undersøgelser. Det er imponerende, at det lykkes at underholde og formidle svært stof på en og samme gang. Store Nørd er altid sin målgruppe respektfuld bevidst og taler direkte i øjenhøjde til børnene. Med OL Nørd formår de at blande aktualitet med videnskab og fascination. Det er et forfriskende pust til både de Olympiske og de Nørd'ske Lege. Det er bare cool at være Nørd!
BEDSTE REALITYSERIE
'Blod, sved og ris', Koncern, DR1
Juryen har stor forkærlighed for realityserier - for hele spektret - fra det fascinerende og underholdende til det oplysende. Prisen går til Blod, Sved og Ris. Serien anvender reality som et formgreb, og lykkedes derved med at formidle svært tilgængelige emner til de unge. De medvirkende møder verdens uligheder og kulturelle forskelle og programmerne skildrer på fineste vis deres udviklingshistorier.
BEDSTE REPORTAGESERIE
'Sex, kaos og bekendelser', Strix, DR2
Juryen lader prisen for bedste reportageserie gå til Sex, Kaos og Bekendelser. Serien opleves som fornyende af genren, og rammer rigtigt i tidens tv-ånd, som værende mindre formatteret, mere ægte, tæt på og unstaged. For første gang lykkes det i et helt program at få confession cam til at fungere. Det er et vidunderligt cast, præmissen er klar og serien er rørende og morsom. Sex, kaos og Bekendelser er en flot repræsentant for at slid og ambition bærer frugt.
'Store Nørd', DR, DR Ramasjang
STORE NØRD brillerer med fortsat at forny sig og fremstå som et stædigt originalt format. Energien mellem værts-brødrene Kåre og Emil er varm, drillende og fremdrivende. Deres passion for naturvidenskab, og deres entusiastiske tilgang til kreative forsøg er smittende, når de lystigt kaster sig ud i deres vovede og velfortalte undersøgelser. Det er imponerende, at det lykkes at underholde og formidle svært stof på en og samme gang. Store Nørd er altid sin målgruppe respektfuld bevidst og taler direkte i øjenhøjde til børnene. Med OL Nørd formår de at blande aktualitet med videnskab og fascination. Det er et forfriskende pust til både de Olympiske og de Nørd'ske Lege. Det er bare cool at være Nørd!
BEDSTE REALITYSERIE
'Blod, sved og ris', Koncern, DR1
Juryen har stor forkærlighed for realityserier - for hele spektret - fra det fascinerende og underholdende til det oplysende. Prisen går til Blod, Sved og Ris. Serien anvender reality som et formgreb, og lykkedes derved med at formidle svært tilgængelige emner til de unge. De medvirkende møder verdens uligheder og kulturelle forskelle og programmerne skildrer på fineste vis deres udviklingshistorier.
BEDSTE REPORTAGESERIE
'Sex, kaos og bekendelser', Strix, DR2
Juryen lader prisen for bedste reportageserie gå til Sex, Kaos og Bekendelser. Serien opleves som fornyende af genren, og rammer rigtigt i tidens tv-ånd, som værende mindre formatteret, mere ægte, tæt på og unstaged. For første gang lykkes det i et helt program at få confession cam til at fungere. Det er et vidunderligt cast, præmissen er klar og serien er rørende og morsom. Sex, kaos og Bekendelser er en flot repræsentant for at slid og ambition bærer frugt.
BEDSTE TV-UNDERHOLDNING
'X Factor', Blu, DR1
"Ingen over, ingen ved siden af" så simpelt kan det siges om X-Factor. Gennem flere sæsoner har programmet udviklet sig fra et underholdningsprogram til en national begivenhed på højde med landskamp og nytårstale. Den enorme succes kommer ikke af sig selv. Det er knivskarp tilrettelæggelse, exceptionel eksekvering og ikke mindst Danmarks bedste post-produktion, som gør at X-Factor får prisen for Årets Underholdningsprogram.
BEDSTE TV-SATIRE/COMEDY
'A-Klassen', Fridthjof Film, DR2
A-klassen er en sitcom, der på overbevisende og effektiv vis formår at levere et samfundskritisk budskab gennem en veldrejede outlines og sjove karakterer. For et lille budget er det lykkedes holdet bag A-klassen at skabe en lille komisk perle, der løfter sig udover sit forlag "The office". A-Klassen er et friskt men ambitiøst pust - en ener i det danske komedie-landskab. Derfor har juryen valgt A-Klassen som årets bedste Comedy.
BEDSTE TV-DRAMA
'Borgen', DR Fiktion, DR1
DR Drama har gjort den dobbelte historie til varemærke for deres serier, og derved har de med BORGEN fået den danske befolkning til at fascineres af historier om, hvordan vores demokrati forvaltes af rigets politikere samtidig med, at vi har kunne identificere os med seriens karakterer. BORGEN har derudover også bevist, at danske serier ikke bare kan fungere nationalt, men er uovertruffet i Europa. BORGEN er underholdende, lærerig, stærk og vanvittigt godt eksekveret på alle planer.
BEDSTE TV-EVENT
'Zulu Comedy Galla 2011', Immergut, TV 2 Zulu
Brygmann uden benklæder, parforholdets fem stadier og ikke mindst Fugt i fundamentet har som veritable youtube tsunamier cementeret Comedy Gallas status blandt de største shows i Danmark. Programmets comedy ambitioner er uden sidestykke og holdet bag kreerer sammen med en fantastisk vært indslag, som overgår de inviterede komikeres. Det er idérigt, modigt men frem for alt pisse sjovt, og det er helt naturligt, at Comedy Galla vinder prisen.
'X Factor', Blu, DR1
"Ingen over, ingen ved siden af" så simpelt kan det siges om X-Factor. Gennem flere sæsoner har programmet udviklet sig fra et underholdningsprogram til en national begivenhed på højde med landskamp og nytårstale. Den enorme succes kommer ikke af sig selv. Det er knivskarp tilrettelæggelse, exceptionel eksekvering og ikke mindst Danmarks bedste post-produktion, som gør at X-Factor får prisen for Årets Underholdningsprogram.
BEDSTE TV-SATIRE/COMEDY
'A-Klassen', Fridthjof Film, DR2
A-klassen er en sitcom, der på overbevisende og effektiv vis formår at levere et samfundskritisk budskab gennem en veldrejede outlines og sjove karakterer. For et lille budget er det lykkedes holdet bag A-klassen at skabe en lille komisk perle, der løfter sig udover sit forlag "The office". A-Klassen er et friskt men ambitiøst pust - en ener i det danske komedie-landskab. Derfor har juryen valgt A-Klassen som årets bedste Comedy.
BEDSTE TV-DRAMA
'Borgen', DR Fiktion, DR1
DR Drama har gjort den dobbelte historie til varemærke for deres serier, og derved har de med BORGEN fået den danske befolkning til at fascineres af historier om, hvordan vores demokrati forvaltes af rigets politikere samtidig med, at vi har kunne identificere os med seriens karakterer. BORGEN har derudover også bevist, at danske serier ikke bare kan fungere nationalt, men er uovertruffet i Europa. BORGEN er underholdende, lærerig, stærk og vanvittigt godt eksekveret på alle planer.
BEDSTE TV-EVENT
'Zulu Comedy Galla 2011', Immergut, TV 2 Zulu
Brygmann uden benklæder, parforholdets fem stadier og ikke mindst Fugt i fundamentet har som veritable youtube tsunamier cementeret Comedy Gallas status blandt de største shows i Danmark. Programmets comedy ambitioner er uden sidestykke og holdet bag kreerer sammen med en fantastisk vært indslag, som overgår de inviterede komikeres. Det er idérigt, modigt men frem for alt pisse sjovt, og det er helt naturligt, at Comedy Galla vinder prisen.
BEDSTE KVINDELIGE TV-SKUESPILLER
Sidse Babett Knudsen (Borgen)
Det er nu andet år i træk hun vinder tv-prisen for årets bedste kvindelige hovedrolle. Det gør hun, fordi hun i rollen som Birgitte Nyborg ganske enkelt er helt og aldeles eminent. Det er troværdigt, det er rørende, og det er spillet med så stor indlevelse og finesse, at man ikke kan andet end at holde af både Birgitte Nyborg og af Sidse Babett Knudsen. Tillykke.
BEDSTE MANDLIGE TV-SKUESPILLER
Pilou Asbæk (Borgen)
Sin forholdsvise unge alder til trods er Pilou Asbæk allerede meget feteret, men har dog aldrig modtaget en pris for netop denne rolle, som vi i aften vil hædre ham for. Her udviser han sin store spændvidde som karakterskuespiller fra det mest voldsomme til mest følsomme. Som publikum går vi fra at være bange for ham til at ville omfavne og passe på ham og dette indenfor ganske få øjeblikke. Vi ved ikke, hvor vi har ham, og hvad han nu kan finde på, men det ligger i karakteren i rollen og er så fremragende gestaltet af Pilou Asbæk som Kasper i "Borgen", at man helt tror på, at de er en og samme person. Se, det er skuespilkunst!
BEDSTE KVINDELIGE TV-VÆRT
Natasja Crone (TV 2 Nyhederne)
Uanset om hun sidder i et studie på Amalienborg slotsplads og hylder dronningen eller står på Tahirpladsen i Cairo, når drengene mister modet til at tage af sted, eller bare sidder i Nyhedsstudiet i Odense og passer sit arbejde, så føler vi os trygge i hendes selskab. Hendes faglighed er indiskutabel og hendes fremtoning er altid top professionel uanset, hvor hun er. Natasja har en stoisk ro over sig og en sjælden alsidighed. Hun har stilsikkert flyttet sig fra sporten, over underholdning til nyhederne. Natasja har både indsigt, folkelighed, kant, mod og integritet på en og samme gang. Natasja Crone er hele Danmarks Mrs. News.
BEDSTE MANDLIGE TV-VÆRT
Jan Gintberg (Gintberg på kanten)
Årets mandlige tv-vært er ikke som værter er flest. Det er netop derfor, at han løber med prisen i år. Jan Gintberg er ikke bange for noget, heller ikke for at udfordre genren. Med programmet Gintberg på kanten har han udfordret den gængse måde at behandle samfundsstoffet på. Jan bruger sig selv i en grad, der ikke ses ret ofte. Han formår at forene sin satiriske baggrund med både indsigt, empati og engagement i et program, der rummer det hele. Jan Gintberg har tilført værtsrollen en sjælden originalitet, med bragende succes. Derfor er han årets mandlige TV vært 2012.
BEDSTE TV-TRAILER
Brænder det stadig (Det Nye Talkshow), DR, DR1
En enig jury var ikke i tvivl om, at prisen skulle gå til et modigt, morsomt og overraskende spot, der klart skilte sig ud fra de andre indsendte arbejder. Et spot, der ikke taler ned til modtagerne, men tør efterlade én med en fornemmelse af, at man ikke er helt med. Men at det stensikkert bliver sjovt, intelligent, og at man nok også skal tænke lidt selv, og på den måde rammer sin målgruppe klokkerent. Et spot, der selvom det er et spoof på en kendt reklamefilm, fuldt ud lever op til eksekvering og aldrig bliver mere overspillet og intenst end forlægget. Det brænder stadig... så meget igennem.
BEDSTE FOTO
Nadim Carlsen (Et splitsekund)
Historien om trafikdrab er fortalt før. Men i "Et Splitsekund" se vi historierne fortalt i et nyt og meget personligt billedsprog. Nadim Carlsen har sin egen stil, og har lagt sit personlige præg på helheden. Det er følsomt fotograferet. Ikke kun historien, men også billederne berør os. Fra poetiske og drømmende passager til de intense "tænkebilleder", hvor man som seer nærmest holder vejret. Sync-billederne er fuldstændig fantastiske - meget filmiske. Nærbilleder er flotte, og arbejdet med dybdeskarphed er gennemført. Arbejdet til reportagen vellykket, og mødet mellem mor og søn et godt eksempel på at turde og fornemme, hvilken person vi skal blive på.
BEDSTE KLIP
Line Schou Hillerbrand (A-klip), Nepo Goldmann-Piculell, Iben Sol Mauritsson, Luis Pinto, Niels Lyster, Steffen Sennenwaldt (Sex, kaos og bekendelser)
Manuskriptet, skuespillet og fotograferingen er udgangspunktet, men i dette intense og meget psykologiske afsnit af Borgen er ligger de store og afgørende detaljer i klipningen. Det er et fremragende klippet afsnit med et godt tempo og rigtig fremdrift hele vejen igennem. Det er stramt klippet, der er ikke brugt unødvendig musik undervejs, og vi kommer ultra tæt på hovedpersonernes følelser og reaktioner. My Thordal holder fast i det følsomme, men tipper aldrig over i det sentimentale. Man bliver berørt over scenerne.
BEDSTE FOTO - TV-DRAMA/COMEDY
Kim Høgh Mikkelsen (Rita)
Rita er en sød, fræk, energisk og til tider pisseirriterende. Hun går tæt på, og hun handler. Fotografen har taget udgangspunkt i hendes væsen og man kan mærke Rita's drive igennem kameraet. Der er masser af energi i steadicam-optagelserne, og i et højt tempo, som hele tiden holder kadencen, er der plads til humorfyldte detaljer. De super kreative framinger med masser af fine detaljer og en fantastisk lyssætning skaber en stilsikker og formfuldendt helhed.
BEDSTE KLIP - TV-DRAMA/COMEDY
My Thordal (Borgen)
Konceptuelt har vi med "Sex, kaos og bekendelser" bevæget os ud i nyt og markant anderledes koncept. Det kræver mod og hårdt arbejde, at overlade optagefasen til hovedpersonerne, og har betydet et stort arbejde i klipperummet. Amatøroptagelserne med det håndholdte, kaotiske, uskarpe, men samtidig super autentiske materiale vokser sig til et nyt formsprog, som får ægtheden og virkeligheden frem. Vi oplever hovedpersonerne meget intenst. Der er truffet mange, rigtig mange, valg i klippeprocessen. Et stort hold har lavet en holdpræstation, og får en fortælling ud af kaos.
ÅRETS VÆRTSTALENT
Stéphanie Surrugue (Kulturen på NEWS)
Det sker en sjælden gang imellem at der dukker en skrivende journalist op på TV himlen, som indtager skærmen og fylder den ud til perfektion. Sådan en er Stephanie Surrugue. Med Kulturen på News tog hun springet ud i TV mediet, og man må sige, at hun landede på benene! Stephanie er en verdensdame med en usædvanlig udstråling og en kæmpe viden. Ud over at være professionel og charmerende, er hun både nærværende og skarp, når hun interviewer kulturens aktører, så hende kommer vi til at se meget mere til. Uanset at hun også kan skrive bøger og dagsordensættende artikler, så er ikke en avis, der får lov til at få hende tilbage.
ÅRETS NYSKABELSE
'Mormors bordel', Koncern, TV 2
"Mormors bordel" er først og fremmest en hamrende god idé. Det er en fornyelse af reportagegenren, som bringer os tæt på et kontroversielt emne. Mildest talt. Castingen er både modig og genial. Modig fordi man tør satse på to kvinder i deres bedste alder. Og genial fordi vi via disse to kvinder får en ny indsigt, skåret dilemmaet ud i pap og i den grad får debatteret emnet. Det er en ny måde at lave debat på, da der som udgangspunkt ingen rigtige eller forkerte svar er. Formatet er originalt og bevæger sig let mellem humor og alvor, seriøsitet og underholdning. Ikke mindst takket være de to karismatiske hovedpersoner.
ÅRETS OTTO
Karen Thisted
Modtageren af Årets Otto er tilsyneladende altid uforberedt og kommer altid for sent - også til direkte udsendelser, hvor hun selv er vært. Alligevel er dette rapkæftede, kontroversielle og ultramoderne menneske mere populær end nogensinde - og udenfor enhver tvivl den mest værdige modtager af denne ærespris. For Karen Thisted er et helt menneske. Det rapkæftede, kontroversielle og ultramoderne gælder både professionelt og i det personlige liv. Karen Thisted har den mest brilliante tv-karriere netop fordi hun forener det sværest tænkelige i fakta-tv, nemlig blodig alvor og kanonhumor. Hun er legemliggørelsen af Experimentariums slogan: "Det er sjovt at blive klogere". På trods af sine mange år i branchen har hun ustandselig genopfundet sig selv og leveret ultramoderne meningsfuld underholdning til tv-seerne senest i Mormors bordel, hvor hun modigt stiller sig foran kameraet og udlever vanskelige problematikker helt tæt på.
SEERPRISEN
'Korrespondenterne', TV 2 Nyhederne, TV 2Vinderen af 'Seerprisen' udpeges af seerne via en online-afstemning, foretaget af Megafon....
Sidse Babett Knudsen (Borgen)
Det er nu andet år i træk hun vinder tv-prisen for årets bedste kvindelige hovedrolle. Det gør hun, fordi hun i rollen som Birgitte Nyborg ganske enkelt er helt og aldeles eminent. Det er troværdigt, det er rørende, og det er spillet med så stor indlevelse og finesse, at man ikke kan andet end at holde af både Birgitte Nyborg og af Sidse Babett Knudsen. Tillykke.
BEDSTE MANDLIGE TV-SKUESPILLER
Pilou Asbæk (Borgen)
Sin forholdsvise unge alder til trods er Pilou Asbæk allerede meget feteret, men har dog aldrig modtaget en pris for netop denne rolle, som vi i aften vil hædre ham for. Her udviser han sin store spændvidde som karakterskuespiller fra det mest voldsomme til mest følsomme. Som publikum går vi fra at være bange for ham til at ville omfavne og passe på ham og dette indenfor ganske få øjeblikke. Vi ved ikke, hvor vi har ham, og hvad han nu kan finde på, men det ligger i karakteren i rollen og er så fremragende gestaltet af Pilou Asbæk som Kasper i "Borgen", at man helt tror på, at de er en og samme person. Se, det er skuespilkunst!
BEDSTE KVINDELIGE TV-VÆRT
Natasja Crone (TV 2 Nyhederne)
Uanset om hun sidder i et studie på Amalienborg slotsplads og hylder dronningen eller står på Tahirpladsen i Cairo, når drengene mister modet til at tage af sted, eller bare sidder i Nyhedsstudiet i Odense og passer sit arbejde, så føler vi os trygge i hendes selskab. Hendes faglighed er indiskutabel og hendes fremtoning er altid top professionel uanset, hvor hun er. Natasja har en stoisk ro over sig og en sjælden alsidighed. Hun har stilsikkert flyttet sig fra sporten, over underholdning til nyhederne. Natasja har både indsigt, folkelighed, kant, mod og integritet på en og samme gang. Natasja Crone er hele Danmarks Mrs. News.
BEDSTE MANDLIGE TV-VÆRT
Jan Gintberg (Gintberg på kanten)
Årets mandlige tv-vært er ikke som værter er flest. Det er netop derfor, at han løber med prisen i år. Jan Gintberg er ikke bange for noget, heller ikke for at udfordre genren. Med programmet Gintberg på kanten har han udfordret den gængse måde at behandle samfundsstoffet på. Jan bruger sig selv i en grad, der ikke ses ret ofte. Han formår at forene sin satiriske baggrund med både indsigt, empati og engagement i et program, der rummer det hele. Jan Gintberg har tilført værtsrollen en sjælden originalitet, med bragende succes. Derfor er han årets mandlige TV vært 2012.
BEDSTE TV-TRAILER
Brænder det stadig (Det Nye Talkshow), DR, DR1
En enig jury var ikke i tvivl om, at prisen skulle gå til et modigt, morsomt og overraskende spot, der klart skilte sig ud fra de andre indsendte arbejder. Et spot, der ikke taler ned til modtagerne, men tør efterlade én med en fornemmelse af, at man ikke er helt med. Men at det stensikkert bliver sjovt, intelligent, og at man nok også skal tænke lidt selv, og på den måde rammer sin målgruppe klokkerent. Et spot, der selvom det er et spoof på en kendt reklamefilm, fuldt ud lever op til eksekvering og aldrig bliver mere overspillet og intenst end forlægget. Det brænder stadig... så meget igennem.
BEDSTE FOTO
Nadim Carlsen (Et splitsekund)
Historien om trafikdrab er fortalt før. Men i "Et Splitsekund" se vi historierne fortalt i et nyt og meget personligt billedsprog. Nadim Carlsen har sin egen stil, og har lagt sit personlige præg på helheden. Det er følsomt fotograferet. Ikke kun historien, men også billederne berør os. Fra poetiske og drømmende passager til de intense "tænkebilleder", hvor man som seer nærmest holder vejret. Sync-billederne er fuldstændig fantastiske - meget filmiske. Nærbilleder er flotte, og arbejdet med dybdeskarphed er gennemført. Arbejdet til reportagen vellykket, og mødet mellem mor og søn et godt eksempel på at turde og fornemme, hvilken person vi skal blive på.
BEDSTE KLIP
Line Schou Hillerbrand (A-klip), Nepo Goldmann-Piculell, Iben Sol Mauritsson, Luis Pinto, Niels Lyster, Steffen Sennenwaldt (Sex, kaos og bekendelser)
Manuskriptet, skuespillet og fotograferingen er udgangspunktet, men i dette intense og meget psykologiske afsnit af Borgen er ligger de store og afgørende detaljer i klipningen. Det er et fremragende klippet afsnit med et godt tempo og rigtig fremdrift hele vejen igennem. Det er stramt klippet, der er ikke brugt unødvendig musik undervejs, og vi kommer ultra tæt på hovedpersonernes følelser og reaktioner. My Thordal holder fast i det følsomme, men tipper aldrig over i det sentimentale. Man bliver berørt over scenerne.
BEDSTE FOTO - TV-DRAMA/COMEDY
Kim Høgh Mikkelsen (Rita)
Rita er en sød, fræk, energisk og til tider pisseirriterende. Hun går tæt på, og hun handler. Fotografen har taget udgangspunkt i hendes væsen og man kan mærke Rita's drive igennem kameraet. Der er masser af energi i steadicam-optagelserne, og i et højt tempo, som hele tiden holder kadencen, er der plads til humorfyldte detaljer. De super kreative framinger med masser af fine detaljer og en fantastisk lyssætning skaber en stilsikker og formfuldendt helhed.
BEDSTE KLIP - TV-DRAMA/COMEDY
My Thordal (Borgen)
Konceptuelt har vi med "Sex, kaos og bekendelser" bevæget os ud i nyt og markant anderledes koncept. Det kræver mod og hårdt arbejde, at overlade optagefasen til hovedpersonerne, og har betydet et stort arbejde i klipperummet. Amatøroptagelserne med det håndholdte, kaotiske, uskarpe, men samtidig super autentiske materiale vokser sig til et nyt formsprog, som får ægtheden og virkeligheden frem. Vi oplever hovedpersonerne meget intenst. Der er truffet mange, rigtig mange, valg i klippeprocessen. Et stort hold har lavet en holdpræstation, og får en fortælling ud af kaos.
ÅRETS VÆRTSTALENT
Stéphanie Surrugue (Kulturen på NEWS)
Det sker en sjælden gang imellem at der dukker en skrivende journalist op på TV himlen, som indtager skærmen og fylder den ud til perfektion. Sådan en er Stephanie Surrugue. Med Kulturen på News tog hun springet ud i TV mediet, og man må sige, at hun landede på benene! Stephanie er en verdensdame med en usædvanlig udstråling og en kæmpe viden. Ud over at være professionel og charmerende, er hun både nærværende og skarp, når hun interviewer kulturens aktører, så hende kommer vi til at se meget mere til. Uanset at hun også kan skrive bøger og dagsordensættende artikler, så er ikke en avis, der får lov til at få hende tilbage.
ÅRETS NYSKABELSE
'Mormors bordel', Koncern, TV 2
"Mormors bordel" er først og fremmest en hamrende god idé. Det er en fornyelse af reportagegenren, som bringer os tæt på et kontroversielt emne. Mildest talt. Castingen er både modig og genial. Modig fordi man tør satse på to kvinder i deres bedste alder. Og genial fordi vi via disse to kvinder får en ny indsigt, skåret dilemmaet ud i pap og i den grad får debatteret emnet. Det er en ny måde at lave debat på, da der som udgangspunkt ingen rigtige eller forkerte svar er. Formatet er originalt og bevæger sig let mellem humor og alvor, seriøsitet og underholdning. Ikke mindst takket være de to karismatiske hovedpersoner.
ÅRETS OTTO
Karen Thisted
Modtageren af Årets Otto er tilsyneladende altid uforberedt og kommer altid for sent - også til direkte udsendelser, hvor hun selv er vært. Alligevel er dette rapkæftede, kontroversielle og ultramoderne menneske mere populær end nogensinde - og udenfor enhver tvivl den mest værdige modtager af denne ærespris. For Karen Thisted er et helt menneske. Det rapkæftede, kontroversielle og ultramoderne gælder både professionelt og i det personlige liv. Karen Thisted har den mest brilliante tv-karriere netop fordi hun forener det sværest tænkelige i fakta-tv, nemlig blodig alvor og kanonhumor. Hun er legemliggørelsen af Experimentariums slogan: "Det er sjovt at blive klogere". På trods af sine mange år i branchen har hun ustandselig genopfundet sig selv og leveret ultramoderne meningsfuld underholdning til tv-seerne senest i Mormors bordel, hvor hun modigt stiller sig foran kameraet og udlever vanskelige problematikker helt tæt på.
SEERPRISEN
'Korrespondenterne', TV 2 Nyhederne, TV 2Vinderen af 'Seerprisen' udpeges af seerne via en online-afstemning, foretaget af Megafon....
Hvad synes I, er det velfortjent, eller synes I andre skulle have vundet? ;)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar